ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

بازار پوشک بچه زیر ذره‌بین بازرسان | گرانی یا کمبود پوشک بچه؟!

  • کد خبر: ۴۸۸۱۵
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲
  • ۲
بازار پوشک بچه زیر ذره‌بین بازرسان | گرانی یا کمبود پوشک بچه؟!
نایاب‌شدن و افزایش قیمت پوشک در‌حالی در روز‌های گذشته خبرساز شد که برخی داروخانه‌ها و سایت‌های خرید آنلاین، بعضی برند‌های پرطرف‌دار و سایز‌های پوشک بچه را ندارند و بر اساس گزارش‌های میدانی، در مواردی قیمت برخی از انواع پوشک حتی به ۵۰۰ هزار تومان هم رسیده است. ماجرای این گرانی‌ها تا جایی پیش رفته است که رهبر انقلاب روز سه‌شنبه با انتقاد از وضع موجود تصریح کردند گرانی‌های گذشته توجیه ندارد و با مدیریت هماهنگ دستگاه‌ها علاج‌شدنی است. دراین‌باره قرار است امروز چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹، در جلسه‌ای در وزارت صمت، درباره افزایش قیمت محصولات سلولزی تصمیم‌گیری شود.
سعیده ساجدی‌نیا | شهرآرانیوز - بر‌اساس گزارش‌های میدانی، در یک ماه گذشته قیمت پوشک بچه افزایش زیادی داشته، به‌طوری که پوشک سایز صفر یکی از برند‌های معروف که در مهرماه ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسیده، اکنون به قیمت ۴۶ هزار تومان افزایش یافته و پوشک سایز ۶ همین برند نیز از قیمت ۸۰ هزار تومان در مهرماه به قیمت ۱۶۶ هزار تومان در آبان‌ماه رسیده است.


قیمت مواد اولیه متناسب با نوسان دلار افزایش یافته است

در این میان آن‌طور که تولیدکنندگان محصولات سلولزی می‌گویند، دست‌کم ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک بچه و سایر محصولات سلولزی، وارداتی هستند و از خمیر پالپ درختان پهن‌برگ‌ تهیه می‌شوند که در ایران امکان تولید آن وجود ندارد. با این حال کمبودی در زمینه پوشک در بازار وجود ندارد و حتی تولید بیش از نیاز است و فقط در پی افزایش نرخ ارز، قیمت این محصولات که بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است، افزایش یافته است.

رضائی قهرودی، رئیس اتحادیه فروشندگان و عمده‌فروشان مواد شوینده و پاک‌کننده، با بیان اینکه با افزایش قیمت تمام‌شده، قیمت فروش هم زیاد می‌شود، گفته است که به‌دلیل نوسان‌های ارزی، تولیدکنندگان مجبورند قیمت‌های خود را افزایش دهند و تا زمانی که قیمت ارز نوسان دارد، شاهد نوسان قیمت در حوزه‌های مختلف هم خواهیم بود.

او در عین حال اضافه کرده است: کمبودی در زمینه پوشک وجود ندارد و جنس به مقدار کافی در بازار هست و فقط قیمت کالا‌های این بخش افزایش داشته است.


تولید ماسک علت کمبود پوشک بچه

این درحالی است که عضو هیئت‌مدیره انجمن سلولزی بر کمبود پوشک بچه براساس نیاز مصرف‌کنندگان صحه گذاشته و گفته است: مواد اولیه پوشک بچه همچون خمیر، از آمریکا، کانادا و برزیل وارد کشور می‌شود و حالا با تشدید تحریم‌ها، مواد اولیه وارد نمی‌شود و همین موضوع باعث کمیاب‌شدن این کالا در بازار شده است.

نیما بصیری با اشاره به مسئله اولویت تولید به‌عنوان عامل دیگر ایجاد کمبود پوشک بچه، اظهار کرده است: یکی از مواد اولیه پوشک بچه همان لایه‌هایی است که در ماسک‌ها استفاده می‌شود و در شرایط کرونا تولید ماسک نسبت به تولید پوشک بچه در اولویت قرار گرفته، بنابراین ظرفیت تولید پوشک کاهش یافته است.

این کاهش تولید، حالا خود را به ۲ شکل کمیاب‌شدن و گرانی این کالا در بازار نشان داده است، به‌طوری که برخی داروخانه‌ها و سایت‌های خرید آنلاین، بعضی برند‌های پرطرف‎دار و سایز‌های پوشک بچه را ندارند و در مواردی قیمت برخی از انواع پوشک به ۵۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

با این اوصاف اگر هر بچه به‌صورت میانگین روزانه ۴ عدد پوشک مصرف کند، هزینه خانواده برای تأمین پوشک بیش از یک میلیون تومان می‌شود. البته این میزان هزینه برای برند‌های گران‌تر است و در برند‌هایی با قیمت مناسب‌تر، هزینه ماهانه خرید پوشک بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.
 

عرضه پوشک بچه تحت کنترل است و رصد می‌شود

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف خراسان‌رضوی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده در وزارت صمت در عصر امروز، می‌گوید: باید منتظر مصوبات این جلسه ماند و بی‌تردید راهکار و برنامه ویژه‌ای برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی خواهد شد.

امیر دلداری در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، با اشاره به اینکه «برخی خبر‌های کارشناسی‌نشده در حوزه بازار، به افزایش تقاضا و در پی آن کمبود آن کالا منجر می‌شود»، تصریح می‌کند: نگرانی ایجادشده برای مردم، افزایش خرید خانواده‌ها بیش از حد نیازشان را در پی دارد و همین مسئله کمبود و گران‌شدن آن کالا را رقم می‌زند.

او اضافه می‌کند: سطح عرضه که آخرین سطح فروش کالا در زنجیره تولید تا توزیع محسوب می‌شود، به‌شدت تحت کنترل بازرسان قرار دارد و بر نحوه رساندن کالا به دست مشتری و مصرف‌کننده واقعی نظارت می‌کنیم.

دلداری این را هم می‌گوید: گاهی ممکن است توزیع شرکت‌ها یا تولید کارخانجات در مقاطعی کاهش یابد که در حوزه رصد ما نیست، اما در بخش عرضه کنترل لازم وجود دارد. با این حال اگر شهروندان احتمال می‌دهند در مکان یا انباری کالا احتکار شده است، مراتب را به سامانه «۱۲۴» یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۳۴ یا شماره ۳۱۷۳۰ گزارش دهند تا پیگیری شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
شماها فقط زورتون به دامدار بد بخت میرسد
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
مولفیکس سایز 1، بسته 42 عددی قیمت 47 نیست و 81 دیشب خریدم
هیچکس به فکر مردم نیست...
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->